Dimario van Soolingen van Pets Place Ermelo heeft Ruurd Post van Brasserie de Volksmond aangedragen. Onder het genot van een kop thee heb ik hem de bekende vragen gesteld.
Welke bijdrage lever jij, en wat is jouw drijfveer hierachter?
In de 22 jaar dat de Volksmond bestaat zijn wij een rustpunt voor het winkelend publiek. Daarnaast zorgen we natuurlijk voor werkgelegenheid, het opleiden en assertiever maken van jonge werknemers. Het drijft ons om deze jonge mensen voor te bereiden op het omgaan met producten en mensen en daarnaast oplossingsgericht te denken.
Wat is volgens jou een belangrijk punt binnen de gemeente? Zijn er bepaalde dingen die jij mist?
Communicatie, duidelijkheid en erkenning van de gemeente. Dat zijn drie punten waarvan ik denk dat deze zeer belangrijk zijn. Het zijn ook direct de drie punten waar ik de gemeente tekort vind schieten. Voor corona was er een korte lijn tussen de ondernemers en de gemeente. Iedereen kende zijn taken en zaken. Inmiddels werken er diverse mensen op projectbasis aan zaken, en wordt er geen dossier bijgehouden van de gemaakte afspraken en besproken dingen. Al deze afspraken en zaakkennis verdwijnen hierdoor met het vertrek van de betreffende persoon. Verder stuurt de handhaving op klachten in plaats van beleid, er wordt niet of nauwelijks gehandhaafd op de bestaande regels waardoor het voor niemand duidelijk is wat de regels zijn en in hoeverre deze door de vingers worden gezien. Beleid handhaven of juist loslaten is de enige duidelijke oplossing in mijn ogen.
De gemeente zou ook meer verbinding mogen zoeken met zowel de burger als de ondernemer vind ik, in plaats van uit een ivoren toren regeren.
Waar sta jij als ondernemer over 3 jaar?
De volksmond gaat over naar een nieuwe eigenaar, wij zullen na decennia hard werk even wat tijd voor onszelf nemen. We worden ook wat ouder en je ziet mensen om je heen wegvallen. Het is goed zo, we zijn al 40 jaar samen, en we willen graag de komende jaren goed benutten. Het leek ons, nu het nog gewoon is omdat we het willen en niet moeten, een juiste tijd om de zaak over te geven aan de volgende ondernemer.
Van welke ondernemer zou jij graag deze vragen beantwoord krijgen?
Bram Klapwijk van Klapwijk mannenmode. Een ondernemer die een interessante en inspirerende kijk heeft op klantgerichtheid.
Bonusvraag: Wat is één van de mooie dingen die je hebt meegenomen uit 22 jaar De Volksmond?
De band met onze gasten. Onze ontmoetingsplek, waar mensen komen ontspannen, en hun sores thuislaten. Sinds het bekend is dat we gaan stoppen krijgen we zoveel hartverwarmende reacties. Dat zet je wel aan het denken. Als mensen zeggen dat ze je gaan missen en zich zelfs afvragen ‘waar moeten we nu heen?’ dan voelt dat voor ons als de kroon op ons werk.