Linda Van Enk-Van Willigen en John Van Enk van Knipsalon van Willigen.
Aangedragen door Bram Klapwijk van Klapwijk mannenmode.
Ik heb namens hashtag#cdaermelo Linda en John enkele vragen gesteld over hun prachtige bedrijf en hun visie op ons mooie dorp hashtag#ermelo
Welke bijdrage leveren jullie ?
Onze kapsalon bestaat al 54 jaar, er komen bij ons klanten die als peuter in onze stoel hebben gezeten, en nu zelf kinderen hebben.
Als kapperszaak doe je zoveel meer dan een kapsel afleveren. Je maakt mensen mooi, maakt het ze naar de zin en bent een luisterend oor.
De ene keer ben je gewoon een gezellige gesprekspartner, de andere keer die rots in de branding zijn. Dat maakt het vak heel maatschappelijk betrokken.
We hebben ook een bijzondere verbindende rol; als een klant op zoek is naar bijvoorbeeld een specialist dan hebben wij altijd wel iemand aan wie we ze kunnen koppelen.
Wat is volgens jullie een belangrijk punt binnen de gemeente, zijn er dingen die jullie missen ?
Waar wij onze vraagtekens bij zetten is het substantieel verhogen van de toeristenbelasting. Wij vrezen dat we hierdoor wel een groot deel van het toerisme wegjagen, en dat voelt als het slachten van de kip met gouden eieren. We begrijpen dat er bezuinigd moet worden op bepaalde zaken; maar ons inziens zou de gemeente dan beter een vinger aan de pols kunnen houden bij bepaalde initiatieven die meer kosten dan opleveren. Verder missen denken we wel aan een stukje gezelligheid . We zijn zeker op de goede weg, maar er zouden wat ons betreft meer uitbreiding mogen komen op de terrassen. Dat brengt reuring en gezelligheid die ons dorp zo leuk maken.
Waar staan jullie als ondernemer over 3 jaar?
Onze zoon David is inmiddels naast kapper ook vennoot geworden in de onderneming. De afgelopen jaren hebben we gedoseerd steeds wat taken van ons naar hem over laten vloeien. De komende jaren hopen wij een stap terug te kunnen doen en het zo geleidelijk aan over te dragen.
Bonusvraag
Jullie hebben tijdens de coronaperiode jullie huurders geholpen met het verminderen van de huurlast, maar jullie hadden zelf ook een winkel en personeel te onderhouden, hoe hebben jullie dit gedaan?
Heel kortgezegd: door het aanspreken van de door ons opgebouwde buffer. We waren onder andere van plan een grote verbouwing door te voeren, en dit spaarpotje is uiteindelijk opgegaan in de coronaperikelen. Het was een aderlating, en niet prettig, maar we zijn blij dat we die buffer hadden opgebouwd en nog steeds een gezonde onderneming zijn.
Van welke ondernemer zouden jullie graag deze vragen beantwoord krijgen ?
Anne-Wil Hamstra van Kaneel&Kruimels vinden wij een inspirerend ondernemer. Zoals zij de zaak met al haar bevlogenheid vormgeeft en laat groeien is bewonderenswaardig.